Blog index > Succesvol met Salesforce-training: veelgestelde vragen
avatar

Succesvol met Salesforce-training: de antwoorden op veelgestelde vragen

5 april 2018
door Kees Boot

Salesforce-trainingUPDATE | deze blog is geüpdatet op 22 januari 2019.

In 1999 was Salesforce de eerste die Customer Relationship Management (CRM) uit de cloud lanceerde. In die tijd revolutionair, want organisaties werkten amper met e-mail en cloudapplicaties bestonden nauwelijks. Vandaag de dag is Salesforce de nummer 1 aanbieder met de Sales Cloud-, Services Cloud- en Marketing Cloud-oplossingen.

Als Salesforce Authorized Training Provider (SATP), officiële aanbieder van Salesforce-training, krijgen wij bij Fast Lane vaak vragen van organisaties en gebruikers.

Vragen als: “Op welke wijze kunnen wij de producten efficiënter inzetten in de organisatie?” Of: “Hoe pakken we kennisbehoefte aan in een Salesforce implementatieproject?”

In deze blog probeer ik, met hulp van gecertificeerd Salesforce-trainer Jan Vreedenburgh, antwoord te geven op veelgestelde vragen.

Wat levert Salesforce?

Salesforce heeft verschillende proposities, waaronder Sales Cloud, Services Cloud, Marketing Cloud, Community Cloud, Commerce Cloud, Analytics Cloud, Salesforce IoT en het Salesforce (App) Platform.

Onder de Sales Cloud valt de CRM-functionaliteit, onder de Services Cloud valt de Call Center-functionaliteit en onder de Marketing Cloud vallen gerichte marketingcampagnes. Lees meer over deze en andere platformen.

Salesforce is uitgegroeid tot een ontwikkelplatform waar klanten nagenoeg onbeperkte mogelijkheden hebben om eigen functionaliteit toe te voegen. Hierdoor kan iedere afdeling in een organisatie gebruikmaken van op maat samengestelde apps die ertoe bijdragen dat medewerkers makkelijker samenwerken, sneller met elkaar in contact komen en productiever werken. In veel gevallen zonder de noodzaak hiervoor code te (laten) ontwikkelen.

Salesforce-training: welke kennis is nodig binnen een organisatie?

Voor een goede basis van de opbouw en de mogelijkheden die Salesforce biedt zijn er 2 wegen: zelfstudie of klassikale Salesforce-training. Salesforce biedt een ruim aanbod aan zelfstudie via het e-learningplatform Trailhead. Daarnaast is er een aanbod van klassikale Salesforce-trainingen dat verzorgd wordt door ervaren docenten. De door Fast Lane georganiseerde Salesforce-trainingen in Nederland worden verzorgd in het Nederlands. Ik noem hier de belangrijkste 3.

Deze Salesforce-training vormt de basis van het klassikale trainingsaanbod. De training is een must voor iedere organisatie die Salesforce inzet en in het bijzonder voor de functioneel/technisch beheerder. Aan de orde komen de opbouw van het datamodel, de wijze waarop de security is opgezet, de workflow-mogelijkheden, rapporten en dashboards en de algehele inrichting. Deze training vervangt de ADM201.

Deze training biedt verdieping ten opzichte van de training ADX201. In deze Salesforce-training worden extra onderwerpen behandeld en toegepast op een aantal salesprocessen.

Voor organisaties die zelf apps willen ontwikkelen is er de Salesforce-training DEX402. Om optimaal te profiteren van de mogelijkheden van Salesforce is deze training voor iedere organisatie een must. De training legt de basis voor het automatiseren van bedrijfsprocessen.

Voor developers is er een verdiepingstraining: de Salesforce-training Programmatic Development Using Apex and Visualforce (DEX450). Hier wordt een Java- of C#-voorkennis verondersteld.

Salesforce-training: wat is minimaal nodig?

Met de beschreven kennis wordt het mogelijk de inrichting te doen. Ook wanneer je organisatie besluit samen te werken met een implementatiepartner is het aan te raden om tenminste de training ADX201 te volgen, omdat het gesprek met de implementatiepartner dan veel makkelijker verloopt.

De gebruiker vergeten?

En dan is er, last but not least, de gebruiker. Iedere verandering in de werkwijze vergt aandacht voor de gebruiker. Zonder een goed geïnformeerde en opgeleide gebruiker is ieder IT-project gedoemd te mislukken.

Een user adoption-project van Fast Lane start altijd met een impactanalyse en omvat gerichte communicatie, coaching en kennisoverdracht. Korte workshops, coaching on the job en zelfstudie kunnen hier onderdeel van uitmaken.

Succesvol met Salesforce-training

Fast Lane helpt je organisatie graag succesvol te zijn met Salesforce. Meer weten? Aarzel niet om contact met mij op te nemen via kees.boot@flane.nl of 030 658 2131. Ik help je graag!

One Response to “Succesvol met Salesforce-training: de antwoorden op veelgestelde vragen”

  1. avatar Henk Arts schreef:

    Hi Kees,
    Met name met betrekking tot eindgebruikers is het zeker ook interessant om leren te integreren in het werkproces door toepassing van een EPSS oplossing, dan hoef je mensen niet van hun werk te halen en kennis aanbieden op het moment van behoefte. Met name voor Salesforce een ideale oplossing!

Geef een reactie