Gebrek aan goed gekwalificeerd technisch personeel drukt de omzet

Automatiseringsgids: "Vers bloed moet technisch personeel betaalbaar houden"

(bron: Automatisering Gids nr. 25, 2008)
20 juni 2008
Door: Redactie AG

Cisco beseft dat IT-bedrijven niet alleen nieuw personeel moeten werven, maar het ook moeten opleiden en behouden. Daarom staat het bedrijf haar partners op al deze drie terreinen bij. Kleine en grote IT-bedrijven kampen volgens André Brugman, manager systems engineers channels & mid market bij Cisco, allemaal met hetzelfde probleem: “Ze kunnen meer oplossingen verkopen, maar krijgen ze niet geïnstalleerd door gebrek aan goed gekwalificeerd technisch personeel.” Dat het bedrijf iets wil doen aan het personeelsgebrek van haar partners is ook eigenbelang.

Cisco start binnenkort met zijn Partner Talent Network (PTN), een Web 2.0-platform waar werkgevers en werknemers zich aan elkaar kunnen voorstellen. Maar het PTN kan ook benut worden voor de opleiding van personeel. “Werknemers zijn beperkt in hun tijd. Vroeger gingen ze een week op cursus. Nu hebben we de opleidingen opgeknipt en bieden we ze online aan waardoor mensen bijvoorbeeld af en toe een ochtendje kunnen oefenen in een virtueel lab.” Opleidingen aanbieden aan het personeel draagt bij aan een laag verloop, weet Cisco uit eigen ervaring, en datzelfde geldt voor het betrekken van werknemers bij innovatie.

Cisco streeft ernaar tot 2010 550 nieuwe werknemers te vinden voor haar partners. Zoals veel fabrikanten stelt het bedrijf eisen aan het aantal gecertificeerde personeelsleden bij de partners om een bepaalde status te verkrijgen. Brugman: “Tot nu toe zie je dat het steeds net goed gaat, partners weten precies genoeg gecertificeerde mensen in dienst te hebben om hun status te behouden. Maar je ziet dat ze elkaars personeel wegkapen. Doordat iedereen in dezelfde vijver vist, vliegt de prijs van engineers omhoog. Wij proberen daarom vers bloed toe te voegen.”

In Nederland zoekt Cisco samen met Randstad IT Services al maanden actief personeel voor de partners. Dat werkt volgens André Brugman beter dan een ‘statische website’. “Randstad is aanwezig op heel veel scholen. Daar zien ze wie de toppertjes zijn. Wat ook heel goed werkt zijn zogenaamde banenproeverijen. Mensen met een generieke baan in de IT kunnen daar ontdekken welke mogelijkheden ze hebben om zich te specialiseren. Op de eerste proeverijen zijn 8000 mensen afgekomen, de poel van mensen waaruit de partners kunnen vissen blijkt groter dan we altijd gedacht hebben.”

Mensen die worden aangenomen door een van de partners worden door Fast Lane opgeleid tot security- of voicespecialist, CCSP of CCVP. Vijf klassen van ieder tien werknemers zijn al aan hun tweejarige werk/leer-traject begonnen en nog eens twee klassen doen dat binnenkort.

Specialist in unified communications Digacom was een van de eerste bedrijven die zich aanmeldde voor het Partner Talent Network. Directeur Pim Faas schat het komende jaar ongeveer tien nieuwe mensen nodig te hebben. “Het aantal mensen dat van nature belangstelling heeft voor onze tak van sport is beperkt. Veel mensen op de opleidingen zijn op zoek maar weten bij God niet waarnaar precies. Door het Partner Talent Network wordt bij meer mensen interesse gewekt voor onze ontwikkelingsrichting en wordt de koek vergroot. Dankzij het portal krijgen wij toegang tot mensen die zich interesseren in Cisco. We kunnen toelichten wat we doen en hoe we werken.”

De certificering van zijn bedrijf vindt Faas heel belangrijk maar hij voegt daaraan toe: “Onze echte zorg is of we over een jaar voldoende mensen hebben opgeleid om onze groei te realiseren. Opleiden is één maar veel belangrijker is het om mensen een redelijke omgeving te bieden om in te werken. Wij kiezen er bewust voor om wat overcapaciteit te hebben. Dan hoeven mensen niet negentig procent van hun tijd met opdrachten bezig te zijn maar hebben ze ook tijd om zich verder te ontwikkelen, om tijd te nemen voor hun omgang met klanten en om hun thuisfront te vriend te houden.”

Faas ziet zijn bedrijf "als een soort Ajax dat eigen talent opleidt. We krijgen wel eens mensen aan de poort die van een andere club af komen maar eigen kweek werkt voor ons het best. Natuurlijk lopen we het risico dat clubs met diepere zakken achter onze mensen aangaan. We weten dat dat in de markt gebeurt. Maar wij denken dat we door ze een leuke werkomgeving te bieden kunnen voorkomen dat ze voor de bijl gaan als een concurrent veel geld biedt.”

AddThis buttons