Blog index > Value Incentive Program (VIP): een overzicht
avatar

Value Incentive Program (VIP): verhoog de winstgevendheid van je organisatie

24 april 2015
door Herman Goedman

Value Incentive Program (VIP)Cisco kent een aantal zogenaamde incentive-programma’s: programma’s die kunnen leiden tot een extra korting op Cisco-producten. In deze blog licht ik één van die programma’s toe: het Value Incentive Program (VIP).

Tijdens mijn gesprekken met Cisco-partners, waarin ik hen advies geef over het Cisco-partnerprogramma, heb ik gemerkt dat dit programma nog vaak onbekend of onduidelijk is. Zonde, want het programma kan een organisatie veel extra kortingen opleveren. Daarom in deze blog een overzicht van de mogelijkheden en voorwaarden.

Wat is het Value Incentive Program?

Het Value Incentive Program (VIP) is een backend rebate-programma. Dat zijn direct al een aantal lastige woorden achter elkaar. Met backend rebate-programma wordt bedoeld dat de korting (rebate) op de verkochte producten wordt toegekend nadat de producten zijn geleverd (backend).

De hoogte van de kortingen is maximaal 20% en hangt af van het soort product. Het programma is opgedeeld in periodes van 3 maanden of 6 maanden en de korting wordt bepaald aan de hand van de productverkoop in die 3 of 6 maanden.

Op dit moment loopt VIP25, dat wil zeggen: het 25e VIP-programma. Het 3 maanden durende VIP25 loopt van april t/m juli 2015 en het 6 maanden durende VIP25 loopt van januari t/m juli 2015.

Het VIP-programma is ingedeeld in Tracks en Subtracks. Een voorbeeld van een Track is Data Center en een voorbeeld van een Data Center Subtrack is Unified Computing Systems (UCS). Iedere Subtrack bestaat uit een aantal producten dat binnen de VIP-kortingsregeling valt. Eén van de producten die onder de Subtrack UCS valt, is bijvoorbeeld UCS Director.

Hoe kun je deelnemen aan het Value Incentive Program?

Een organisatie die deel wil nemen aan het Value Incentive Program moet zich aanmelden bij Cisco. Dit kan op de website van Cisco onder Partner Program Enrollment (PPE). Onder PPE vind je verschillende incentive-programma’s. Je zoekt op ‘potential programs’ en vervolgens op ‘VIP25’.

Kan iedere organisatie deelnemen aan het Value Incentive Program?

Nee. Om deel te nemen moet je Cisco-partner zijn, over bepaalde specialisaties of ATP-certificeringen (zoals ATP ISE of ATP TelePresence Video Master) beschikken, aan bepaalde inkoopvolumes voldoen en 10 klanttevredenheidrapporten, de zogenaamde CSAT’s, inleveren.

Het is niet altijd nodig om direct bij aanmelding te beschikken over specialisaties of certificeringen. Soms is het alleen noodzakelijk dat aan het einde van de VIP-periode aan de kenniseisen is voldaan. Laat je hierover goed adviseren.

Over welke specialisaties of certificeringen moet een organisatie beschikken?

Het soort specialisatie of certificering hangt volledig af van de door de organisatie gekozen Track(s) en Subtrack(s). Er is altijd een verband tussen de Track, de Subtrack en de specialisatie waaraan voldaan moet worden. Zo is de Subtrack UCS gekoppeld aan de specialisatie Advanced Unified Computing Technology: om in aanmerking te komen voor de VIP-korting op producten die onder de Subtrack UCS vallen, moet een organisatie dus beschikken over deze specialisatie.

Cisco Gold-partners die voldoen aan de voorwaarden uit het Cisco-partnerprogramma zullen vrijwel altijd voldoen aan de vereiste specialisaties uit het VIP-programma. Gold-partners beschikken immers over een breed programma van specialisaties.

Cisco Premier-partners daarentegen, moeten zorgvuldig bekijken of de reeds behaalde specialisaties voldoende zijn voor een (Sub)Track in het VIP-programma. Wanneer een partner de Premier-certificering heeft behaald met de Express Foundation-specialisatie, zal de partner niet aan het VIP-programma deel kunnen nemen met een Collaboration Track zonder ook Collaboration-specialisaties te behalen.

Door het opnemen van kenniseisen in het VIP-programma laat Cisco zien juist die partners te willen belonen die complete Cisco-oplossingen aanbieden en hiermee toegevoegde waarde bieden aan de klanten. Vandaar het woord ‘value’ in de term Value Incentive Program.

Aan welke inkoopvolumes moet een organisatie voldoen?

Net als het soort specialisatie waarover beschikt moet worden, is ook de hoogte van de inkoopvolumes zijn afhankelijk van de door de organisatie gekozen Track(s) en Subtrack(s). Binnen de Subtrack UCS moet een Nederlandse Cisco-partner bijvoorbeeld voor $ 57.500 aan producten inkopen om aan het minimumvolume te voldoen. Vraag Cisco naar de precieze inkoopvolumes van de overige Tracks en Subtracks.

Mijn advies aan Cisco-partners

Ik hoop dat ik je in deze blog een goed overzicht heb gegeven van de mogelijkheden en voorwaarden van het Value Incentive Program. Ben je op zoek naar aanvullende informatie, kijk dan eens op de website van Cisco.

Neemt jouw organisatie al deel aan het VIP-programma? Evalueer dan regelmatig om er zeker van te zijn dat je deelneemt aan de juiste Track(s) en Subtrack(s). Haal je de maximale korting uit het programma?

Neemt jouw organisatie nog niet deel? Bekijk dan wat het je oplevert als je dat wel gaat doen, maar ook wat de investering is om aan de gestelde kenniseisen te voldoen.

Mocht je vragen hebben naar aanleiding van deze blog, neem dan gerust contact met mij op.

Tags: , , , ,

Geef een reactie