Blog index > Blended learning: niet van de toekomst, maar van nu
avatar

Blended learning: niet van de toekomst, maar van nu

14 juni 2018
door Ingrid Mellegers
Blended learning

Bron afbeelding: Avans Deeltijd

“In de online omgeving leer ik de theorie en maak ik huiswerk. Dan hebben we in de klas meer tijd om opdrachten te doen, mam.” Met enige verbazing luisterde ik naar mijn zoon. Hij vindt het heel normaal, deze manier van leren. Blended learning: op veel (middelbare) scholen wordt het al een tijdlang succesvol ingezet. Waarom? En hoe zit dat in de wereld van IT-trainingen?

Zitten en luisteren

Dagen achter elkaar in een klaslokaal zitten en urenlang luisteren naar een docent die theorie uit het cursusboek vertelt. Weinig tijd voor praktijkopdrachten en discussies. Voor veel deelnemers aan IT-trainingen is dit een herkenbare situatie. In het voortgezet onderwijs is de stap naar blended learning ingezet. In het onderwijs, nota bene. Iets waarvan we nog altijd denken dat dat nodig moet moderniseren. Gelukkig zet de trend van blended learning door in de wereld van IT-trainingen. Niet langer ‘zitten en luisteren’, maar actief leren. Effectiever, efficiĆ«nter en, als klap op de vuurpijl, ook nog eens leuker.

Blended learning in het voortgezet onderwijs

Veel vakken op de middelbare school van mijn zoon zijn opgezet volgens het blended learning-principe. Hij heeft toegang tot een online omgeving waarin hij zijn lessen voorbereidt, theorie leert en voorbereidende opdrachten maakt. In de omgeving stelt hij, indien nodig, vragen aan de leraar of zijn klasgenoten. Omdat hij de theorie zelf doorneemt, heeft de leraar in de klas meer tijd om met de leerlingen te oefenen. De leraar heeft de leerlingen gevolgd in de online omgeving en kan daarom in de klas inspelen op de verschillen in kennis- en vaardigheidsniveau en in leertempo tussen de leerlingen. De rol van leraar verandert langzaam van trainer naar coach. Dat wat vroeger in het klaslokaal gebeurde, gebeurt nu thuis, en andersom: flipping-the-classroom.

Maar waarom is deze manier van leren nu zoveel beter dan hoe het er eerst aan toeging?

Blended learning: wat is het precies?

Laten we eerst even stilstaan bij het begrip blended learning. Wat is het precies? Naar mijn idee is blended learning een leervorm waarbij van de deelnemer wordt gevraagd om zelf verantwoordelijkheid te nemen voor het leerproces, samen met de trainer, mededeelnemers en manager.

In het geval van een IT-training bij Fast Lane betekent dit een combinatie van klassikale training en begeleide zelfstudie, inclusief aanvullende leermiddelen. Voorbereid zijn voordat je het klaslokaal binnenstapt, zodat je de tijd samen met de trainer en de mededeelnemers kunt gebruiken voor praktijkoefeningen, discussies en verdieping. De klassikale trainingsdagen zijn verspreid over een langere periode in plaats van aaneengesloten.

Blended learning: waarom moet je er niet meer omheen willen?

Leren is een proces. Een proces waarbij theoretische kennis moet worden omgezet in praktische ervaring. Theorie blijft alleen hangen als de deelnemer de mogelijkheid krijgt om de theorie in de praktijk toe te passen. En daar ontbreekt het bij veel trainingen aan. Een training is vaak passief en de trainer bepaalt het tempo, de inhoud en de manier waarop.

Blended learning is actief leren in plaats van passief leren. Met een hoger leerresultaat en, in het geval van certificering, een hoger slagingspercentage. Met als bijkomend voordeel, ik schreef het al eerder, dat het het leren een stuk leuker maakt.

In een blended learning-traject maakt de deelnemer gebruik van diverse leermiddelen. Niet alleen een (digitaal) cursusboek, maar bijvoorbeeld ook video’s, whitepapers, e-learning en MOOCs (Massive Open Online Course). En omdat de deelnemer niet alleen in het klaslokaal contact heeft met de trainer en de mededeelnemers, maar ook op een digitaal leerplatform, kan er ook na het klassikale gedeelte van de training informatie uitgewisseld worden. Wel zo prettig in de dynamische IT-wereld, want de training is nog maar net afgelopen en de volgende software-update wordt alweer gelanceerd. De deelnemer blijft leren: continuous learning.

Blended learning: niet van de toekomst, maar van nu

Kortom: waarom wachten met het leren in de blended vorm? Blended learning is niet het leren van de toekomst, het is het leren van nu.

Ik vertel je er graag meer over. Je kunt altijd contact met me opnemen via 030 658 2131 of ingrid.mellegers@flane.nl.

Tags:

Geef een reactie