Blog index > De eeuwige discussie: wat is de waarde van training?
avatar

De eeuwige discussie: wat is de waarde van training?

26 oktober 2015
door Karin van Erven

Waarde van trainingVrijwel iedereen is het erover eens: het ontwikkelen van de kennis en vaardigheden van medewerkers is belangrijk. Toch blijf het lastig om deze waarde goed te kwantificeren. Wat levert het opleiden van medewerkers nu precies op? Het doet me denken aan een frappante uitspraak die me altijd bijgebleven is:

“Ja, maar wat als mijn opgeleide medewerkers weggaan? Dan heb ik voor niets geïnvesteerd.”

Draai het dan eens om:

“Ja, maar wat als mijn niet opgeleide medewerkers blijven?”

Dit behoeft verder geen uitleg.

In mijn rol als Business Manager IBM bij Fast Lane kwam ik een document tegen over de waarde van training, samengesteld naar aanleiding van diverse onderzoeken. Een aantal conclusies deel ik graag met je, zodat de ‘business case’ voor het wél opleiden en trainen direct weer duidelijk is!

Waarde van training: de cijfers

Wist je dat…

  • …werknemers die niet het gevoel hebben bij hun organisatie hun carrièredoelstellingen te kunnen bereiken, 12x méér geneigd zijn om het bedrijf te verlaten dan werknemers die dat gevoel wél hebben?
  • …de kans dat nieuwe medewerkers bij een bedrijf blijven 42% hoger is wanneer zij de training krijgen die zij nodig hebben om hun werk goed te kunnen doen?

Alleen de besparingen op werving- en selectiekosten zijn al enorm als je een goed beleid voert ten aanzien van het opleiden van medewerkers!

Meer cijfers:

  • Waarde van training

    Bron: rapport ‘The Value of Training’

    In de best presterende organisaties krijgt 84% van de medewerkers de training die nodig is tegenover 16% van de medewerkers in de slechtst presterende organisaties.

  • Bij IT-projecten is gebleken dat het succes van het project valt of staat met het trainen van de medewerkers. Tijdens projecten waarbij medewerkers 40 uur training volgden werden de belangrijkste projectdoelstellingen 3 keer zo vaak bereikt als tijdens projecten waarbij de medewerkers 30 uur of minder training volgden.

De voordelen van goed opgeleide medewerkers zijn hiermee alweer evident. Maar het houdt hier niet op. De voordelen zijn overal in de organisatie zichtbaar, van sales en marketing tot de serviceafdeling en technische ondersteuning.

Goed opgeleide medewerkers leveren de organisatie gemiddeld genomen de volgende procentuele verbeteringen op:

  • 16% verbetering in klanttevredenheid
  • 10% verbetering in productiviteit
  • 35% reductie in tijd om de juiste verkoopinformatie te vinden
  • 22% snellere uitrol van producten en processen

75 tot 80% van het management gelooft dat effectieve training een voorwaarde is voor het succesvol uitvoeren van projecten en het behalen van deadlines.

Slimmer werken

Het betaalt zich uit om slimmer te werken en niet perse harder. ‘Wendbaarheid’ is hierbij een veelgehoorde kreet. Organisaties die het beter doen dan de rest creëren vaker nieuwe werkwijzen. Ze ontwikkelen niet alleen hun medewerkers, maar ook de technologische omgeving. Op deze manier kunnen ze goed samenwerken, sneller reageren en zich aanpassen aan veranderende omstandigheden. Zij zorgen ervoor dat de medewerkers over de juiste vaardigheden beschikken en dat ze klaar zijn voor eventuele veranderingen.

Wil je het hele rapport lezen? Download het hier: ‘The Value of Training‘.

Wil je met je organisatie ook voorop blijven lopen en succesvol blijven? Ik adviseer je graag bij je trainingsvragen!

One Response to “De eeuwige discussie: wat is de waarde van training?”

  1. Goed artikel. Social Business & collaboration sluiten naadloos aan bij je verhaal over Slimmer werken. Een mooi social collaboration platform is IBM Connections en door kennis met elkaar te delen, “trainen” de medewerkers elkaar en dat levert ook weer toegevoegde waarde.

Geef een reactie